TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASI
HAKKINDA TEBLİĞ(2014/15)
04.07.2014 tarih ve 29050 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
2
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli
bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere, tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, desteklemeye
başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler, desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai
sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu
maddesi, 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik ve 7/4/2014 tarihli ve
2014/6091 sayılı 2014 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Bakanlar Kurulu
Kararının 8 inci maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların "Arılık ve Koloni Bildirim Formu" beyanına istinaden
il müdürlükleri tarafından tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
ç) Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
d) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
e) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube Müdürlüklerini,
f) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi
veya yetiştirme devresinde tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
3
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE
DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2014/15)
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
g) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 16/4/2005 tarihli ve 25788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri
ile tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve buna bağlı
kayıt sistemlerini,
ğ) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2014 yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe
müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan belgeyi,
h) Gelir makbuzu: Tarımsal danışmanlık hizmeti veren dernek/vakıf, üretici örgütü ve ziraat
odalarınca, tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata
uygun makbuzu,
ı) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin,
yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına alındığı Türkvet
veri tabanını,
i) Hizmet alım/satım faturası: Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarca, tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun faturayı,
j) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini,
k) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il
teknik komitesini,
l) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Koyun ve Keçi Türü Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre
oluşturulan kayıt sistemini,
m) Merkez teknik komitesi: Yönetmelik ile merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık
merkez teknik komitesini,
n) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal
üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp veri tabanına işlendikten sonra hayvan
hakkında gerekli bilgileri içeren ve bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak
hayvan sahibine verilen belge veya listeyi,
ö) Serbest meslek makbuzu: Tarımsal danışmanlık hizmeti veren serbest tarım danışmanınca,
tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata
uygun makbuzu,
p) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere,
sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
r) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
s) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
ş) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif, birlik, dernek ve
vakıflar ile gönüllü kuruluşları,
4
t) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir
veri tabanında kayıt altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı,
Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini,
u) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere
Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
ü) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam
ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
v) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı
istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahiplerince,
ilgili mevzuata göre kurulan ve yetki belgesine sahip tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
y) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest
tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret
karşılığında yürütülen hizmetleri,
z) Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına
ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan
ve yetki belgesine sahip danışmanlık şirketini,
aa) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya
su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak
işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
bb) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunduğu her tarımsal işletme için ödenen
desteği,
cc) Uygulama esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
çç) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip, sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların
tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
ff) Yerleşim yeri adresi: 15/12/2006 tarihli ve 26377 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
gg) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren
belgeyi,
ğğ) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği
Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
5
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 - (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti satın alacak tarımsal
işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine
ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt
sistemine ve/veya Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmak,
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak,
1) Örtü altında en az üç dekar alanda üretim yapmak,
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak,
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla
kuru ve sulu toplam en az yüz dekar, suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak,
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en
az yirmi büyük baş sığır, besi sığırcılığı yapan işletmelerde en az elli baş sığır ve küçükbaş
hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak,
5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip olmak,
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak,
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde 5000 adet, et üretiminde 10 000
adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak,
8) Organik tarım alanında, birinci fıkranın (b) bendinin 1, 2, 3, 4, 5 ve 7 nci alt bentlerinde
belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
(2) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelerin
sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar ile en az on iki aylık sözleşme
imzalamış olmak,
b) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti
alma,
c) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek
üzere hazır bulundurmak, gerekir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar ile sorumlulukları
MADDE 6- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
6
c) Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet
sözleşmelerini esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca paraflanır ve sözleşme süresi en az on
iki aydır.
c) Bu Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2013 yılı TYDD’den faydalanmamış
olan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri, 31/12/2014 tarihini kapsamak kaydıyla geçerli
olacaktır. Bu Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2013 yılı TYDD’den
faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri, eski sözleşmenin bitimi tarihinden
başlayarak en az on iki aydır. Bu Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2013
yılı TYDD’den faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri 2013 yılı TYDD hizmet
sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı kapsıyorsa sözleşme geçerli olacaktır.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan
hükümler doğrultusunda sunulmalıdır.
d) Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler
doğrultusunda geri alınmasına karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar
ilgili hesaba yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek
üzere hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya
karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının
mücbir sebeplerden dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün
içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler ile TYDD Başvurusunda
Bulunan Kişi veya Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal (Ek-3) on
beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde
işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki
hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir
sebeplerden dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde
ikame edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri, sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde
ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından
Başkanlığa bildirilir.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı
her ne sebeple olursa olsun bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde bir
defadan fazla değiştirilemez.
7
ı) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş
ile tarım danışmanı ve yönetici arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi
dört aydan az olamaz. Doğum izni kullanan tarım danışmanı ve yönetici yerine istihdam edilen
kişiler bu hükmün dışındadır.
i) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile serbest tarım danışmanı tarımsal danışmanlık
hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe
sınırları ile ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık dernek ve vakıfları; sadece bulundukları
il sınırları içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Tarımsal danışmanlık şirketleri; bulundukları il sınırları dışında başka il veya ilçede
ancak şube açmak şartıyla tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Üretici örgütleri; bulundukları il sınırları dışındaki yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
ç) Ziraat odaları; ilgili mevzuatlarına uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet verdiği
çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları dahilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
(4) Kendi adına veya kuruluşta çalışan tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte
belirtilen ilgili hükümlere göre vize ettirirler. Aksi durumda kendi namlarına veya kuruluşta tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal işletmeler ve tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi ile
ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon
ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon
oluşturulur. Komisyonun oluşumunda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan
kişiler öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları şikâyet, ihbar gibi
olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama
süresince en az yılda iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl Müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan
komisyon, İl Müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan
oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin
en az % 25’i ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti
8
sunan kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler
için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu
il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır.
e) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların durumları İl
Teknik Komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar
dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine
göre yapılır.
f) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi tamamlanamayan veya denetleme sürecinde
haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün
talebi ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
g) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma veya hakkında şikâyet bulunan kişi ve kuruluşların
TYDD ödemelerini durdurma hakkına sahiptir. Bu kişi ve kuruluşların ödemesi on iki
aylık hizmet sunumu tamamlanana kadar yapılmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri ve Belgeler
Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler
MADDE 8- (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelere istinaden 6 ncı maddenin
birinci fıkrasında belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına başvuru yapmaya aşağıdaki kişiler yetkilidir.
a) Serbest tarım danışmanı,
b) Ziraat Odası Başkanı,
c) Birlik Başkanı,
ç) Kooperatif Başkanı,
d) Tarımsal Dernek Başkanı,
e) Tarımsal Vakıf Mütevelli Heyeti Başkanı,
f) Tarımsal danışmanlık şirketinin Ticaret Sicil Gazetesinde belirtilen şirket yetkilisi.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler aşağıda belirtilmiştir.
a) TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname (Ek-1) ile Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği
Başvurusunda Bulunan Kişi veya Kuruluşa Ait Bilgi Formu (Ek-2),
b) TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi veya Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere
Ait İcmal (Ek-3). Bu icmal tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların bünyesindeki
her danışman için, uygulama esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda ayrı ayrı
düzenlenecektir,
9
c) Her tarımsal işletme için, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi/kuruluşlarla yapılan
tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi,
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası, üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık
şirketi, tarımsal dernek ve vakıfların SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan aldığı
belge,
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası, üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık
şirketi ve vergi mükellefiyeti olan tarımsal dernek ve vakıfların vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına
dair ilgili kurumdan aldığı belge,
e) 8 inci maddenin ikinci fıkrasının (b), (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen TYDD başvurusunda
bulunacak kişiler için başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili
kurul kararı onaylı sureti,
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin tipine göre, her işletme için aşağıdaki
belgelerden biri veya birkaçı,
1) ÇKS belgesi,
2) AKS belgesi,
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi,
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi,
5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti,
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste,
7) Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden
alınan yazı,
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki
hayvan sayısını gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı İşletme Tescil Belgesi,
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu
ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım
Reformu Kanunu kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin
yapılamadığı hallerde, İl Müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge.
g) TYDD’ne başvuran kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı/danışmanları, yönetici/
yöneticileri ve serbest tarım danışmanı nüfus kayıt sisteminden Yerleşim Yeri ve Diğer
Adres Belgesi alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı maddenin 2 nci fıkrasının
(i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı olmalıdır.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 9- (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin hususlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar, Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
elli gün içerisinde istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu
yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur.
10
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu
yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne ayrıca başvuru
yapar.
b) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair
Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İlçe İcmali (Ek-
4) ve Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu
Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali (Ek-6), ilçe müdürlüğünce ilçe müdürlüğünün olmadığı
yerde İl müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren otuz gün içerisinde veri giriş sistemine
kayıt edilerek, İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İl İcmali (Ek-5) ve Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere
Ait İl İcmali (Ek-7) çıktıları onaylanarak TYDD’ye son başvuru tarihinden kırk beş gün
sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller on gün süreyle askıda bırakılır. Askıya
çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar
en geç on gün içerisinde il teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır
ve kabul edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7) icmalleri alınır. Herhangi
bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak
itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
c) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmi tatil gününe denk gelmesi halinde
icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi resmi tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
ç) Kesinleşmiş (Ek-5) icmali, itirazların değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı
olarak Başkanlığa gönderilir.
d) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde
talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a)
bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz.
e) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve
inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarı için toplam
TYDD tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı kınama
cezası için toplam TYDD tutarı %30 oranında, önce uyarı cezası alıp sonrasında kınama cezası
için toplam TYDD tutarı %50 oranında azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya
karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan önce tarım danışmanı ve yöneticinin
sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge
ve maaş dekontları, fatura/serbest meslek makbuzu/gelir makbuzu, teminat alınması ve
ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir.
a) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ve on ikinci ayın sonunda ödemeye esas
il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce, tarımsal işletmeler adına düzenlenen birinci ve ikinci
dilim ödeme miktarına göre fatura/serbest meslek makbuzu/gelir makbuzu TYDD başvuru-
11
sunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ve on ikinci ayın sonunda ödemeye esas
il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanı ve yöneticinin sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim
ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve maaş dekontları TYDD başvurusunun yapıldığı
il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden
çıkartılır.
c) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali
Başkanlığa gönderilmeden önce, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar, hizmet
verdiği tarımsal işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz
banka teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler aracılığı
ile il müdürlüğüne teslim eder veya hizmet verdiği tarımsal işletmeler için ödenecek olan, toplam
TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından
teyidi alınan kesin teminat mektupları muhafazası için Defterdarlık Muhasebe
Müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
ç) Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan
az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat
mektubu alınabilir.
d) Birinci fıkranın (e) bendinde belirtilen ceza oranları göz önünde bulundurularak ödemeye
esas kesinleşmiş il icmalleri hazırlanır. Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ve
on ikinci ayın sonunda il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca altı ayda bir yapılan
denetimi müteakip, bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere kesinleşmiş (Ek-4)
ve (Ek-6) icmalleri ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne 5 gün içinde, kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-
7) icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa 10 gün içinde yazılı olarak gönderilir.
e) Başkanlığa gönderilen (Ek-5) il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime
gönderilir.
f) Ödemeler, Bakanlık tarafından, gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip,
Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10- (1) Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti
alan her tarımsal işletme için, hizmet aldığı kişi veya kuruluşlara 600 TL tarımsal yayım
ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır.
(2) Bakanlığımız tarafından yetkilendirilerek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan;
üretici örgütü, ziraat odası, tarımsal danışmanlık vakfı, tarımsal danışmanlık şirketi, tarımsal
danışmanlık derneği ve bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en
fazla sekiz (8) tarım danışmanı için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Her tarımsal işletme için yıllık 600 TL TYDD, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci
ay ve on ikinci ay sonunda, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla
iki dilim halinde 400 TL ve 200 TL olarak Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
12
(4) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve/veya kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış
sırasına göre olmak üzere, sözleşme tarihi, üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti
ile tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu ve başvuru tarihine göre il/ilçe müdürlüğünün, belirlediği
bir kişi veya kuruluşa ödeme yapılır.
(5) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2014
yılı bütçesinden karşılanır. Kaynak yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki
yıl bütçesinden yapılır.
(6) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip
TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kişi ve kuruluşların 1 inci dilim TYDD ödemesi 12
aylık hizmet sunumu sonuna ertelenir.
(7) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında
yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana kadar kendilerine TYDD ödemesi yapılmaz.
(8) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden
yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11- (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar.
a) İl Teknik Komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite
ve verimliliğini artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata
uygun her türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl Teknik Komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye
başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri alır.
c) İl Teknik Komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili
her türlü işlemi denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir.
ç) İl Teknik Komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki
işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı
ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
d) İl Teknik Komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı tespit edilen kişi/kuruluşların
beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara
bağlar. Ayrıca, gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
e) İl Teknik Komitesi, bu Tebliğin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları
çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl Teknik Komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan
disiplin komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır.
13
Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 12- (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık
tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü
her türlü denetime tabidir.
(3) Bu denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal
işletme sahiplerinin, bilgilerde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte
evrak tespit edilmesi halinde, haklarında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda
bulunulur. Ayrıca, ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen
münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile Desteklemenin Geri Alınması
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13- (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine
ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine ve/veya Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmayan her bir tarımsal işletme
için,
b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi/kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte,
9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar,
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kişilerden gerçeğe aykırı beyanda
bulunan ve belge ibraz edenler,
ç) Kamu tüzel kişileri,
d) Men edildiği süre boyunca, tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş
olan tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar,
e) Men edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye
hizmet sunan kişi ve kuruluşlar,
f) Bu Tebliğin yayınlandığı tarihten önce, il/ilçe müdürlüğü kayıtlarına girmiş ve dosyasında
eksiği olmayan yetki belgesi başvuruları hariç, bu Tebliğin yayınlandığı tarihten sonra Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi alan kişi/kuruluşlar ile şube izni alanlar,
g) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve denetleme
sonrası, yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan kınama üstü ceza alan kişi/kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve iptali cezası
hali hazırda devam eden kişi/kuruluşlar,
14
ğ) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen kuruluşun ortak/sahibi/yönetici ile yetki
belgesi iptal edilen serbest tarım danışmanının, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı
başka bir tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar,
h) Tarım danışmanı, tarım yayımcısı veya geçici tarım danışmanı belgesine sahip olan kişiler
aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise, sahip olduğu sertifika bölümünde tarımsal danışmanlık
hizmeti alıyorsa bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşlar,
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, ölüm hali hariç olmak üzere,
on iki aydan daha az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler,
i) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar ile tarımsal işletme arasında
imzalanan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmelerinin herhangi bir nedenden dolayı
karşılıklı ve/veya tek taraflı fesih edilmesi durumunda bu işletme için, hizmet sunan kişi/kuruluşlar.
Desteklemenin geri alınması ve teminatın iadesi
MADDE 14- (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD,
5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan
komisyonlar ve Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan iki kınama ve üstü ceza alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi,
b) Tarımsal işletme ile imzalanmış olan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi
bir nedenden dolayı karşılıklı veya tek taraflı, il müdürlüğünün uygun raporu ile fesh olursa bu
tarımsal işletme için ödenmiş olan TYDD,
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası alan serbest tarım danışmanı ile kuruluşun
ortak ve sahibi ile kuruluşta görevli yöneticinin ve cezanın verildiği tarihten sonra görev
aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen yılı TYDD,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara, ölüm hali hariç, on iki aydan
daha az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler için ödenen TYDD,
geri alınır.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan
komisyonlar ve Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan uyarı cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %10’u, kınama
veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı kınama cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan
toplam TYDD ödemesinin %30’u önce uyarı cezası alıp sonrasında kınama cezası alan kişi/kuruluşlara
yapılan toplam TYDD ödemesinin %50’si, kınama üstü cezası alan kişi/kuruluşlara
yapılan TYDD ödemesinin tamamı 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine
göre geri alınır.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresi içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
15
(4) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan
aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba
yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa
ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması durumunda öncelikle teminattan mahsup
edilir.
İdari yaptırımlar
MADDE 15- (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere
esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile
haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı
belge düzenleyen ve kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezaî ve diğer kanunî işlemler
yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere, bu Tebliğ
hükümlerine aykırı olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı
Tarım Kanununun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il
müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Yürürlük
MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.